06-29 126 123 info@studio-som.nl
Studio SOM woonwijzer

Je slaap verbeteren door te spelen met licht

mrt 19, 2024 | Biophilic Design: Verlichting in het interieur | 0 Reacties

Wakker zijn in de nacht en slaperig overdag, klinkt als een omgekeerd ritme niet? Niet iedereen weet het, maar er is een verband tussen buiten zijn, daglicht en slecht slapen. Daarvoor moet je wel iets meer weten over het bioritme. Door te spelen met licht om je heen gedurende de dag kun je de kans op beter slapen vergroten. Dit artikel gaat niet over het effect van tablets, telefoons of andere screens kijken in de avond. Het gaat over een andere slechte gewoonte die we al eeuwenlang hebben: te veel binnen zijn en te weinig buiten.

Daglicht en melatonine

Met meer buiten zijn, komt ons lijf ook vaker in contact met zonlicht. En zonlicht speelt op haar beurt weer een rol in het verkrijgen of behouden van een goed dag-nachtritme. Dit komt omdat daglicht niet alleen ons lijf, maar in het bijzonder ook onze melatonine niveau in de hersenen beïnvloed.

“Melatonine is het slaaphormoon dat je nodig hebt om makkelijk in te slapen in de avond, door te slapen in de nacht en uitgeslapen wakker te worden in de ochtend.”

Opstaan

Door in de ochtend naar buiten te gaan en veel daglicht door je ogen op te doen, komt bij je hersenen het signaal binnen dat de dag is aangebroken en de melatonine niveau mag dalen. In ochtendlicht zit relatief veel blauw licht, het is een frisse lichtkleur. Dit helpt bij die daling.

Slapen gaan

In de avond daarentegen mag de melatonine niveau weer langzaam gaan oplopen en door je te omringen met minder licht kun je dit een beetje zelf sturen. Door meer melatonine in het lijf, gaan we ons vermoeid voelen en naar ons bed verlangen. En ook hier kun je de kleur van het licht een rol laten spelen.

Zacht rood, warmer licht helpt je lijf om het einde van de dag beter te herkennen.

Dit betekent ook dat je dus overdag verbeteringen kunt doorvoeren die je gaan helpen in de nacht. Hier zijn een aantal interieurtips ten aanzien van licht om slapen te verbeteren.

Tips voor verlichting in het interieur voor de slechte slaper:

  • Wat is jouw ochtendplekje? Zorg voor een werkplek in een kamer op het oosten en houd de gordijnen in de ochtend goed open. Of zorg voor een lekkere stoel bij het raam, waar de zon in de ochtend op schijnt, als je slecht te been bent en niet naar buiten kan.
  • Kun je je ochtendplek op bewolkte dagen voorzien van een lamp met een hoog kelvin-getal? Want hoe hoger de kelvin waarde, hoe blauwer het licht, meer weten over Kelvin? lees hier verder. Gebruik ook een lamp met een hoog lux getal, zodat er veel licht vanaf komt en de oppervlaktes in de kamer goed verlicht worden.
  • Zorg dat je in de ruimte waar je vooral je avonden bent, kan spelen met het licht. Dit doe je bijvoorbeeld door dimmers te installeren of armaturen te voorzien van dimbare lampen. Gebruik hier vooral lampen met een lage kelvinwaarde, die een hele warme, rode gloed aan de ruimte om je heen geven. Dit geldt ook voor het lampje op je nachtkastje.
  • Zorg voor een nachtkastje naast je bed. Waarschijnlijk ken je het advies al om in het uur voor het slapengaan geen gebruik te maken van tablets, telefoons en of andere screens, omdat daar relatief veel blauw licht vanaf kan komen. Leg die apparaten in een andere kamer, maar voorzie je nachtkastje wel van pen en papier, zodat je gedachtes die in je opkomen, op het briefje kan schrijven en je met een leeg hoofd kunt gaan slapen.
  • Tot slot Denk vooruit. Als je vannacht wakker wordt -bijvoorbeeld voor een bezoek aan het toilet- vind je je weg in het donker? Kan er in de badkamer of toilet een lamp aan met een lage lumenwaarde? Want hoe minder licht er in de nacht op je netvlies valt, hoe minder je brein “aan gaat” en hoe groter de kans is dat je kan doorslapen na een toiletbezoek. Dit geldt niet alleen voor jou, maar ook voor je huisgenoten, dus neem die zeker mee in je besluitvorming.

1 + 1 =