06-29 126 123 info@studio-som.nl
Studio SOM woonwijzer

Scholing: Het interieur als ingang van zorg

mrt 26, 2024 | Samenwerken: speciaal voor zorginstellingen | 0 Reacties

Na mijn besluit de zorg te verlaten en de eerste opleidingen aan de interieuracademie te volgen, blijf ik mij verbazen over wat ik allemaal niet heb geweten over de grens van interieur en zorg. Het interieur als ingang van zorg, niemand geeft daar scholing in en dat terwijl we allemaal leren dat fijn en veilig wonen “op de bodem” ligt van de behoefte pyramide van Maslow.
Ik start met lezen; boeken, onderzoeken, publicaties over de invloed van de primaire leefomgeving op je welbevinden. Over mijn nieuwste inzichten praat ik met interieuracademie-docenten, met andere ondernemers en vooral met oud collega’s uit de zorgsector, iedereen hangt aan mijn lippen als ik vertel over mijn “wist je datjes” en iedereen adviseert mij hier “wat mee te doen”. Ik moet denken aan een aantal veel gehoorde uitspraken van mensen in de thuissituatie. In deze scholing gebruik ik de uitspraken als een bruggetje naar een wetenschappelijke publicatie, boeken, meet instrumenten en kom tot een advies.

Door mijn ervaring in de zorg en als professional organizer, kan ik zorgmedewerkers op weg helpen. Geïnteresseerd in een scholing? Neem contact met mij op.

“Kom binnen, let niet op de troep!”

Wist je dat: In het boek “organiseren van binnen naar buiten” Julie Morgenstern rommeldiheid indeelt naar drie verschillende oorzaken door technische fouten, door externe factoren en door emotionele barrières.
Uitleg: We lopen ze langs, verbinden ze kort aan een casus of praktisch voorbeeld.

 

“Echt, het liefst zou ik de hele dag in bed willen liggen”

Wist je dat: In Rigshospitalet, het grootste ziekenhuis van Kopenhagen (DK) men ontdekte dat patiënten met een depressie in kamers met minder natuurlijke lichtinval gemiddeld 59 dagen in het ziekenhuis verbleven voor ze werden ontslagen, terwijl de patiënten in zonnige kamers na gemiddeld 29 dagen naar huis gingen.
Uitleg: Effect van licht op je slapen. Doe een slaapkamercheck.

 

“Ik word gek van deze/zijn/hun rotzooi om mij heen!”

Wist je dat: We aan de hand van Winnie Dunns “sensory profile” de prikkelgevoeligheid van mensen kunnen meten en de kunnen indelen in vier groepen: gebrekkige registratie, prikkelzoekend, gevoeligheid voor prikkels, prikkel vermijdend.
Uitleg: Waarom opbergen van spullen voor de een in doorzichtige doos goed werkt en voor de ander een rieten mand nog beter. De invloed van spullen om je heen. Het aanbrengen van zones in huis. In gesprek over spullen.

 

“Ik weet het gewoon allemaal niet meer; wie ik ben, wat ik wil, wat ik moet doen”

Wist je dat: Karen Haller in het kleine boek over kleur drie verschillende relaties met kleur beschrijft: onze persoonlijke, bewuste verbinding met kleur, de culturele of symbolische ideeën over kleur en de psychologische vaak onbewuste kleurenboodschappen uit de omgeving.
Uitleg: Geef kleur aan je gesprek. Verander de omgeving, en de omgeving veranderd ons. Houdt ook oog hebben voor kleurenblindheid, tetrachromatische visie en kleursynesthesie

 

“Ja, het is prachtig weer buiten. Vroeger ging ik/gingen we dan altijd…. “

Wist je dat: In Pennsylvania (USA), kwamen patiënten na een galblaasoperatie op een afdeling terecht die bestond uit een lange gang. Een gang met kamers aan de ene kant met uitzicht op bomen en kamers aan de andere kant met uitzicht op een muur. De patiënten die uitkeken op groene bomen gingen een dag eerder naar huis, hadden minder postoperatieve complicaties en aanzienlijk minder pijnstilling nodig.
Uitleg: Haal meer natuur in huis! Wat natuurlijke materialen, kleuren en patronen met je productiviteit, je creativiteit en welbevinden doen.

Ik help zorgpersoneel uitspraken te herkennen en daar acties aan te verbinden, zodat de verleende zorg een diepe indruk maakt en veranderingen te weeg brengt. Dit kan middels een lezing of een workshop.

 

Wat is het verschil tussen een lezing en een workshop?

Bij de lezing gaat er vooral veel informatie in een korte tijd naar de luisteraar toe, er is meer sprake van luisteren dan van doen. Met een workshop verbinden we de informatie uit de lezing aan kleine opdrachten; luisteraars krijgen opdrachten, wordt gevraagd samen te werken, een app te downloaden en te gebruiken enzovoort. Door overleg momenten en het gebruik van meerdere zintuigen beklijft de stof beter.

Meer weten of direct een scholing boeken? Neem contact op.

6 + 5 =